Textos de Estudo

ACKOFF, R. L.; ROVIN, S. Redesigning society. Stanford: Stanford University Press, 2003. 184p.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC; Anna Blume, 2002. 196p

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BELLUZZO, R. C. B.; FERES, G. G.; VALENTIM, M. L. P. (Orgs.). Redes de conhecimento e competência em informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015.

BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 24.ed. Petrópolis: Vozes, 2004. 248p.

BERTALANFFY, V. L. General System Theory: Foundations, development, applications. New York: George Braziller, 1968. 289p.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998. 322p.

BROWN, J. S.; DUGUID, P. A vida social da informação. São Paulo: Makron Books, 2001.

BUKOWITZ, W. R.; WILLIAMS, R. L. Manual de gestão do conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. São Paulo: Bookman, 2002.

BURK JR., C. F.; HORTON, F. W. Infomap: a complete guide to discovering corporate information resources. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1988. 233p.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

BYRD, G. D. The economic value of information. Law Library Journal, v.81, n.2, p.191-201, Spring, 1989. Disponível em: https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/llj81&div=27&id=&page=

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.

CAPRA, F. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo: Cultrix, c1982. 444p.

CASE, D. O. Information behavior. In: CRONIN, B. (Ed.) Annual Review of Information Science and Technology. Medford, NJ: Information Today, 2006. p.297-327.

CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. v.1 Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação – economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999. 618p.

CHAUI, M. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 11.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2006. p.15-25.

CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 3.ed. São Paulo: Editora SENAC, 2011. 415p.

COONEY, J. P. Qual o real valor da informação? Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v.20, n.2, p.176-190, jul./dez. 1991. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/article.php?dd0=0000002781&dd90=a63944fc44

CRAWFORD, R. D. In the era of human capital: The emergence of talent, intelligence, and knowledge as the worldwide economic force and what it means to managers and investors. New York: Harper Business, 1994.

CRONIN, B.; TUDOR-SILOVIC, N. (Eds.). The knowledge industries. London: AIM, 1990. 332p.

DALKIR, Z. Knowledge management in theory and practice. 2.ed. Cambridge: MIT Press, 2011.

DAVENPORT, T.; PRUSAK, L. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998. 316p.

DOYLE, C. Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990: Final Report of the National Forum on Information Literacy. Washington (DC): US Department of Education, 1992. (ERIC Document, ED 351033)

EISENBERG, M. B.; LOWE, C. A.; SPITZER, K. L. Information literacy: Essential skills for the information age. 2.ed. Westport: Libraries Unlimited, 2004. 224p.

FRAWLEY, W. Vygotsky e a ciência cognitiva: linguagem e integração das mentes social e computacional. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. 288p.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 43.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213p.

GLEICK, J. Chaos: Making a new Science. New York: Penguin Books, 1988. 352p.

GORZ, A. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005. 108p.

GROS, C. Complex and adaptive dynamical systems: A primer. New York: Springer, 2008. 412p.

HALÉY, M. A era do conhecimento: princípios e reflexões sobre a revolução noética no Século XXI. São Paulo: Editora Unesp, 2008.

HAYTHORNTHWAITE, J. (Ed.). The business information maze: An essential guide. London: ASLIB, 1990. 243p.

HESSEN, J. Teoria do conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 177p.

HIBBERD, B. J.; EVATT, A. Mapping information flows: A practical guide. The Information Management Journal, p.58-64, Jan./Feb. 2004. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.230.4958&rep=rep1&type=pdf

HUIZING, A.; VRIES, E. J. de (Eds.). Information management: Setting the scene. Bingley: Emerald Group, 2007. 372p.

ILHARCO, F. Filosofia da informação. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2003. 202p.

JÄRVELIN, K.; INGWERSEN, P. Information seeking research needs extension towards tasks and technology. Information Research, v.10. n.1, paper 212, 2004. Disponível em: http://InformationR.net/ir/10-1/paper212.html

KOENIG, M. Information services and downstream productivity. Annual Review of Information Science and Technology, v.25, p.55-86, 1990.

KOMNINOS, N. The Age of Intelligent Cities: Smart Environments and Innovation-for-all Strategies. London: Routledge, 2014

KROGH, G. v.; ICHIJO, K.; NONAKA, I. Facilitando a criação de conhecimento: reinventando a empresa com o poder da inovação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 350p.

LE BOTERF, G. De la compétence. Paris: Edition d’Organization, 1994.

LENOX, M. F.; WALKER, M. L. Information literacy in the educational process. The Educational Forum, v.57, n.2, p.312-324, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00131729309335431

LOGAN, R. K. Que é informação?: a propagação da informação na biosfera, na simbolosfera, na tecnosfera e na econosfera. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC-Rio, 2012. 274p.

MACKAY, D. Information, mechanism and meaning. Cambridge (MA): MIT Press, 1969.

MALHOTRA, Y. Knowledge management, knowledge organizations & knowledge workers: 
a view from the front lines. Maeil Business Newspaper, p.1-4, Feb. 19, 1998. Disponível em: http://www.brint.com/interview/maeil.htm

MARCHAND, D. A.; KETTINGER, W. J.; ROLLINS, J. D. Information orientation: The link to business performance. Oxford: Oxford University Press, 2004. 314p.

MARCHAND, D. A.; KETTINGER, W. J.; ROLLINS, J. D. Information orientation: the link to business performance. Oxford: Oxford University Press, 2004. 314p.

MARTÍN BARBERO, J.  Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MARTINS, E. C.; TERBLANCHE, F. Building organisational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management, v.6, n.1, p.64-74, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1108/14601060310456337

MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, 2002. 197p.

MATURANA, H. R; VARELA, F. J. A árvore do conhecimento: as bases da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001. 283p.

MCLEAN, L. D. Organizational culture´s influence on creativity and innovation: A review of the literature and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources, v.7, n.2, p.226-246, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1523422305274528

MCPHERSON, P. K. Accounting for the value of information. Aslib Proceedings, v.46, n.9, p.203-215, Sep. 1994. Disponivel em:  https://doi.org/10.1108/eb051366

MERTON, R. K. Sociologia, teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1968.

MILLER, J. O milênio da inteligência competitiva. São Paulo: Bookman, 2002. 294p.

MILLER, C.; BARTLETT, J.. Digital fluency: towards young peoples¿ Critical use of the internet. Journal of Information Literacy, v.6, n.2, p.35-55. 2012. Disponível em: http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/JIL/article/view/

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005. 120p.

MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999. 288p.

MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina, 2005. 312p.

MORIN, E.; MOIGNE, J. L. A inteligência da complexidade. 3.ed. Uberaba: Peirópolis, 2000. 268p.

NONAKA, I. A. Gestão do conhecimento. 5.ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000. 

NONAKA, I. A.; KONNO, N. The concepto of “ba”: Building a foundation for knowledge creation. California Management Review, v.40, n.2, p.40-54, Spring 1998. Disponível em: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=738856&lang=pt-br&site=ehost-live

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Campus, 1997. 376p.

NOVAK, J. D. Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in school and corporations. New Jersey: LEA, 1998. 251p.

O’DELL, C.; HUBERT, C. The new edge in knowledge: How knowledge management is changing the way we do business. New Jersey: Wiley, 2011. 236p.

PEE, L. G.; KANKANHALLI, A. A model of organizational knowledge management maturity based on people, process, and technology. Journal of Information & Knowledge Management, v.8, n.2, p.79-99, jun. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1142/S0219649209002270

PÉREZ-MONTORO GUTIÉRREZ, M. Gestión del conocimiento en las organizaciones: fundamentos, metodología y praxis. Gijón: Tréa, 2008. 260p.

PETTIGREW, K. E.; FIDEL, R.; BRUCE, H. Conceptual models in information behaviour research. In: WILLIAMS, M. E. (Ed.). Annual Review of Information Science and Technology. Medford, NJ: Information Today, 2002. v.37; p.249-270.

PETTIGREW, K. E.; FIDEL, R.; BRUCE, H. Conceptual frameworks in information behavior. In: Williams, M. E. (Ed.). Annual Review of Information Science and Technology. Medford, NJ: Information Today, 2001. v.35; p.43-78.

POLANYI, M. The tacit dimension. Gloucester: Peter Smith, 1983. 108p.

PONJUÁN DANTE, G. Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Rosario: Nuevo Paradigma, 2004. 208p.

________. Gestión de información en las organizaciones: principios, conceptos y aplicaciones. Santiago: CECAPI, 1998. 222p.

PORTER, M. E. Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York: The Free Press, 1980. 396p.

PRESCOTT, J. E.; MILLER, S. H. Inteligência competitiva na prática: estudos de casos diretamente do campo de batalha. Rio de Janeiro: Campus, 2002. 376p.

RUBEN, B. D.; LIEVROUW, L. A. (Eds.). Mediation, information, and communication. New Jersey: Transaction Publishers, 1990. 471p.

SAINSAULIEU, R.; KIRSCHNER, A. M. Sociologia da empresa: organização, poder, cultura e desenvolvimento no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. 464p.

SAVOLAINEN, R. The sense-making theory: Reviewing the interests of a user-centered approach to information seeking and use. Information Processing & Management, v.29, n.1, p.13-28, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.1016/0306-4573(93)90020-E

SCHEIN, E. H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001. 192p.

SCHEIN, E. H. Organizational culture and leadership. 4.ed. San Francisco: Wiley, 2010. 464p.

SMIRCICH, L. Concepts of culture and organizational analysis. Administrative Science Quartely, v.28, p.339-358, Sep. 1983. Disponível em: https://doi.org/10.2307/2392246

SROUR, R. R. Poder, cultura e ética nas organizações. 5.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

SVEIBY, K. E.  A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliando patrimônios de conhecimento. 5.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 260p.

TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência organizacional e competitiva. Brasília: Editora UnB, 2001. 344p.

TARAPANOFF, K. (Org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT, UNESCO, 2006.  453p.

TAYLOR, R. S. Value-added process in information systems. Norwood (NJ): Ablex, 1986. 257p.

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Ambientes e fluxos de informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 281p.

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Estudos avançados em Arquivologia. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. 318p.

VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e do conhecimento. Brasília: Capes/UAB; Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. 132p.

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008. 272p.

 

VALENTIM, M. L. P. (ORG.). Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. 390p.

VALENTIM, M. L. P. (Org.). Informação, conhecimento e inteligência organizacional. 2.ed. Marília: FUNDEPE, 2007. 281p.

VALENTIM, M. L. P. Políticas de informação. Brasília: Capes/UAB; Rio de Janeiro: UFRJ, 2022. 84p.

VALENTIM, M. L. P.; BELLUZZO, R. C. B. (Orgs.). Perspectivas em competência em informação. São Paulo: ABECIN Editora, 2020. 684p.

VALENTIM, M. L. P.; MÁS-BASNUEVO, A. (Orgs.). Inteligência organizacional. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015. 386p.

VALENTIM, M. L. P.; RODRIGUES, M. E. F.; ALMEIDA JR., O. F. DE (Orgs.). Estudos sobre a formação do profissional da informação no Brasil e no Mercosul. Marília: FUNDEPE Editora; São Paulo: ABECIN, 2014. 353p.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 194p. (Psicologia e Pedagogia)

WIIG, K. Knowledge sense of the organization: Thinking about thinking. How people and organizations create, represent and use knowledge. Arlington, TX: Schema Press, 1993. 475p.

WILSON, T. D. Human information behavior. Informing Science Research, Colorado, v.3, n.2, 2000. Disponível em: http://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf

WILSON, T. D. Information behavior: An interdisciplinary perspective. Information Processing & Management, v.33, n.4, p.551-572, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0306-4573(97)00028-9

WILSON, T. D. Models in information behavior research. Journal of Documentation, London, v.55, n.3, p.249-270, Jun. 1999. Disponível em: http://www2.hawaii.edu/~donnab/lis610/TDWilson_Only_1999.pdf

WURMAN, R. S. Ansiedade de informação: como transformar informação em compreensão. 5.ed. São Paulo: Cultura Editores, 1995. 380p.

ZARIFIAN, P. O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: Editora SENAC, 2003. 192p.

ZARIFIAN, P. Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2012. 197p.

ZUBOFF, S. In the age of the smart machine. New York: Basic Books, 1988. 468p.

Interessado em se tornar um membro?

Procuramos colaborar com pesquisadores interessados no estudo do compartilhamento de conhecimento ou áreas afins.

Conheça os membros do GICIO